For et par dage siden kunne vi ellers læse det modsatte: At vi danskere mangler D-vitaminer, og at vitaminet er godt for meget mere end bare knoglerne. Nu er der kommet andre boller på suppen, efter bl.a. forskere fra Københavns Universitet har fundet frem til, at det ikke blot kan være sundhedsfarligt at spise høje doser D-vitamin. Det kan være decideret dødsensfarligt, skriver videnskab.dk.

For lidt eller for meget
Men tag det helt roligt. Forvirringen er stadigvæk total, og hvis du er i tvivl om, hvorvidt du skal droppe indtaget af vitaminet eller skrue det gevaldigt i vejret, bliver du ikke meget klogere efter denne melding. Forskerne er nemlig også enige om, at for lidt D-vitamin er lige så livsfarligt som for meget. Så hvad gør en klog? Stoler på sin egen overbevisning, ringer til en ven eller leder efter nogen, der er endnu klogere end de klogeste forskere? Hvis sådan en altså findes. 

Svaret blæser i sommervinden 
Så selvom det omtalte studie tog udgangspunkt i en kvart million københavnere, giver det ikke de endelige retningslinjer, så vi venter i spænding - stadigvæk - på, at forskerne tør gi’ os et soleklart, vitaminrigt svar. De kender det bare ikke selv endnu, siger forsker i vitamin D ved farmaceutisk fakultet ved Københavns Universitet Darshana Durup, til videnskab.dk. Man kan blot konstatere, at lidt flere danskere i forsøget havde for lidt D-vitamin i blodet og lidt færre for meget, og man ved ikke hvorfor.  Til gengæld garanterer hun for yderligere forskning i det berømte vitamin. Følg med i næste afsnit af D-vitamindebatten og få svaret. Måske.



Læs også "Spis solen - den er livsvigtig"

"Hold dig evigt ung med de fem tibetanere" - Klik her


Fik du købt badetøj, der slanker? Besøg vores webshop


Bliv klogere på i morgen - tjek horoskopet




Aller Media A/S © 2013 - www.aller.dk