Helse
Fiskeolie kan gøre dig fed
Den hellige helsegrav er ikke velforvaret med en kapsel fiskeolie, hvis du ikke er påpasselig med, hvad du spiser til.
fredag 20.11.2009 10:11
- Af Lindi Winkel, lindi@oestrogen.dk, foto: Colourbox
De små gule kapsler er blevet en fast del af mangen en danskers helserutine. Fiskeolie skulle være godt for…tja, nærmest alt.
Det anbefales, at man indtager de velgørende kapsler i forbindelse med et hovedmåltid, men nu viser nye undersøgelser, at det ikke er helt lige meget, hvad det hovedmåltid består af.
Fiskeolie og sukker
Forskere fra Københavns Universitet har fundet, at fiskeolie gør mus og rotter fede, hvis de spiser det sammen med en god portion sukker. At fiskeolien kan virke fedtfremkaldende overrasker forskerne.
FAKTA
Bonusinfo
- Fiskeolie siges at stabilisere hjerterytmen og reducere risikoen for blodpropper og hjertekarsygdomme.
- Desuden skulle fiskeolie hjælpe mod gigt, højt blodtryk, udvikling af kræftceller og højt kolesterol i blodet.
Det er dog endnu ikke lykkes at klargøre, hvor store mængder sukker, der skal til, inden det begynder at gå ud over den gunstige effekt fra de flerumættede fedtsyrer i fiskeolien. Tendensen er dog klar. Jo mere sukker jo værre er det.
Fiskeolien på morgenmenuen
Professor Karsten Kristiansen, som har ledet undersøgelsen, foreslår, at vi spiser vores fiskeolie om morgenen, og ikke sammen med desserten eller hygge-colaen om aftenen.
”Jeg spiser selv fiskeolie, og jeg mener helt klart at der er mange gode argumenter for det. Men jeg tror det ville være bedst at spise det om morgenen. Hvis man ikke spiser for meget sukker på havregrøden,” siger han til Forskning.no.
Læs også:
Grøn te giver hormonforstyrrelser
Myter om sund mad